
Nějakého koníčka má v podstatě každý z nás. A podle psychologů je to zdravá, či dokonce nezbytná věc. Jen málokdo však ví, že i koníčky prochází určitým vývojem, a že navzdory tomu, že jsme každý jiný, jsou některé populárnější než jiné. Co ale tuto popularitu ovlivňuje?
V první řadě jsou to módní trendy. Pokud například influencemi začnou hromadně sbírat vzácné pokojové rostliny, jako tomu bylo například v době Covidu, pak je pravděpodobné, že jejich příklad bude následovat i spousta dalších lidí. To samozřejmě není ideální, neboť často u daného koníčku nevydrží, případně se jím až příliš zahltí.
Dále je to jeho jednoduchost. Jen málokdo půjde například chodit lézt na skály, avšak sbírání známek, které můžeme sehnat na každé poště, už je něco jiného. Zajímavé je, že na ceně zde až tolik nezáleží. Byli byste překvapeni, kolik jsou lidé za své koníčky ochotni utratit.
V neposlední čadě je to pak předpokládaný zisk. Pokud například věříme, že sbírání známek nám pomůže zbohatnout, tak se do něj pustíme mnohem pravděpodobněji. I když šance, že tomu tak skutečně bude, je jen velmi malá.
Jaké jsou tedy v současnosti u nás nejpopulárnější? Bezesporu je to, s výjimkou sázení a hazardních her, právě sběratelství. To je totiž zdaleka nejsnazší, a stojí pouze peníze. Navíc pocitu z toho, když si domů přineseme nový kousek, se v podstatě nic nevyrovná. Je tu také ta možnost, byť velmi vzdálená, že na něm zbohatneme – i když počet těch, kterým se to podařilo, je skutečně minimální.
Znamená to tedy, že bychom si měli své hobby vybírat podle toho, co je zrovna populární? Nikoliv. Důraz musíme klást především na to, co k nám sedí, a také na naše finanční a prostorové možnosti. Kvůli koníčku bychom se totiž nikdy neměli dostat do finanční či jiné nouze. Pokud se tak stane, pak je něco skutečně velmi špatně.